Juridisch adviseur Omgevingstaken
Met vergunningverlening, toezicht en handhaving en advisering draagt de Omgevingsdienst West-Holland bij aan een gezonde en veilige omgeving om te wonen en werken. Dat doen we in opdracht van gemeenten en de provincie. Zo’n 190 deskundige collega’s werken samen aan het verbeteren van lucht en bodem en aan het terugdringen van overlast door geur, geluid en gevaarlijke stoffen. Ook de zorg voor een duurzame leefomgeving is onderdeel van ons takenpakket. Kortom: werken bij de Omgevingsdienst doet ertoe!
Wij zoeken een ervaren (allround) Juridisch adviseur Omgevingsrecht
(32 – 36 uur per week)
Wie zijn wij?
Team Juristen Omgevingstaken is een van de zeven teams binnen de afdeling Omgevingstaken. Deze afdeling houdt zich bezig met het verlenen van vergunningen, toezicht, handhaving en advisering op het gebied van de fysieke leefomgeving in Holland Rijnland. Team Juristen Omgevingstaken behandelt de juridische taken voor de programma’s Milieu, Bodem, Duurzaamheid en Omgevingsadvies. De teams binnen de afdeling Omgevingstaken werken intensief samen.
Wat ga je doen?
Als juridisch adviseur omgevingsrecht behandel je alle juridische aspecten met betrekking tot de Omgevingswet en aanverwante wet- en regelgeving. Je speelt een cruciale rol in het waarborgen dat besluiten met zorg worden voorbereid en uitgevoerd. Dit doe je enerzijds door het bieden van gedegen juridisch advies aan (interne) opdrachtgevers en anderzijds door het verdedigen van deze besluiten bij een bezwaarschriftencommissie of rechtbank.
Je volgt wijzigingen in wet- en regelgeving op de voet en vertaalt deze door naar de dienst. Je denkt actief mee, draagt oplossingen aan en weet op inspirerende wijze omgevingsbewust om te gaan met de complexe regelgeving, de soms stevig uiteenlopende belangen van partijen en de bestuurlijke context.
Wie ben jij?
- Je beschikt over hbo of wo werk- en denkniveau, met bij voorkeur een afgeronde opleiding in de richting van bestuurs- en/of omgevingsrecht.
- Je hebt tenminste drie jaar werkzaam geweest binnen het omgevingsrecht en hebt ruime ervaring met de Omgevingswet.
- Als teamspeler draag je bij aan een goede werksfeer.
- Je bent iemand die het initiatief neemt.
- In het complexe krachtenveld waarin je werkt, weet jij je staande te houden.
- Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en kunt schakelen tussen verschillende niveaus binnen en buiten de omgevingsdienst.
- Je hebt goede schriftelijke, communicatieve en verbindende vaardigheden.
- Nauwkeurig werken, plannen en organiseren gaat jou vanzelf af. Zo hou je het overzicht en kun je prioriteren.
- Je bent klantgericht en kunt anticiperen op de aanvragen die bij je neergelegd worden.
- Pre’s: ervaring bij een gemeentelijke organisatie en werken met zaaksystemen (Mozard).
Deze functie wordt aangeboden aan ervaren juristen, maar ook juristen die (nog) niet aan alle criteria voldoen worden uitgenodigd om te reageren.
Wat bieden wij?
Een veelzijdige en uitdagende functie in een informele en betrokken organisatie. Ons kantoor staat op loopafstand van het station en het centrum van Leiden. We zijn goed bereikbaar met trein, bus en auto, maar er komen ook veel collega’s op de fiets. Ben jij een vroege vogel, begin je liever iets later of wil je je kinderen graag van school halen? Geen probleem, we werken met flexibele werktijden en werkplekken en je kunt ook een deel van je tijd thuiswerken.
De functie is ingeschaald in schaal 11 van de cao SGO voor ervaren juristen (max. € 6.072, – bij een 36-urige werkweek). Het salaris wordt bepaald op basis van jouw kennis, opleiding en ervaring. Voldoe je (nog) niet aan alle criteria, word je ingeschaald in aanloopschaal 10 (max. €5.313,- bij een 36-urige werkweek).
Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, bij goed functioneren is de intentie om een vast dienstverband met elkaar aan te gaan. Daarnaast bieden we goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:
- Reiskostenvergoeding (OV volledig vergoed), ontwikkelmogelijkheden en opleidingen;
- Een individueel keuze budget (IKB) van 17,05 % van je salaris;
- Pensioenopbouw via pensioenfonds ABP.
Wil jij als Juridisch adviseur Omgevingsrecht je steentje bijdragen aan een fijne werk- en woonomgeving?
We horen graag van je! Je kunt je CV en een motivatie (in tekst of beeld) uiterlijk vóór vrijdag 18 april 2025 sturen naar hr@odwh.nl o.v.v. vacaturenummer 2025-06.
Heb je vragen of wil je meer informatie? Dan kun je contact opnemen met Elleone van Oostrum (Teamleider Juristen Omgevingstaken) via 06 – 5771 9036.
Bij voldoende geschikte reacties verwijderen wij deze vacature mogelijk eerder van de website. De vacature zetten wij gelijktijdig intern en extern uit en bij gelijke geschiktheid gaat de interne kandidaat voor. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.