Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen geluid en geluidoverlast
-
Een bedrijf heeft een ontheffing voor een incidentele festiviteit, maar toch is er geluidoverlast. Wat kan ik hieraan doen?
Bij een incidentele festiviteit kunt u overlast verwachten. Als u van te voren wilt weten of er een festiviteit is, bekijk dan regelmatig deze pagina met alle festiviteiten. Een ondernemer moet alles doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken, zoals het gesloten houden van ramen en deuren. Heeft u buitensporig veel hinder? Neem dan eerst contact op met de ondernemer. Lukt dat niet, of heeft dat geen effect, dan kunt u ook een klacht indienen bij de Omgevingsdienst.
-
Wordt er geluid gemeten bij incidentele festiviteiten?
Bij een aantal festiviteiten wordt geluid gemeten. Dit gebeurt meestal op verzoek van de gemeente. Sommige gemeenten hebben geen geluidnormen voor festiviteiten. Metingen geven dan alleen een beeld van de geluidniveaus en de mate van hinder die dit kan geven. De Omgevingsdienst kan ook controleren of de eindtijd van de ontheffing wordt nageleefd. Dit gebeurt door ook na de eindtijden geluidmetingen te verrichten.
-
Een bedrijf heeft een geluidontheffing. Mag het dan de deuren of ramen openhouden?
In principe moeten de ramen en deuren van het bedrijf gesloten zijn (behalve voor het in- en uitgaan). Bij sommige gemeenten moet een evenementenvergunning worden aangevraagd als een bedrijf meer geluid wil maken en ramen of deuren daarbij open wil houden. Op de website van de gemeente ziet u of er een evenementenvergunning is verleend.
-
Wat kan ik doen bij overlast van een horecabedrijf door muziek
U kunt bij overlast terecht bij de gemeente. Indien nodig wordt de Omgevingsdienst ingeschakeld. De geluidnormen voor een horecabedrijf gelden 24 uur per dag. Het is wel raadzaam om eerst te controleren of er geen sprake is van een festiviteit, zoals genoemd bij vraag 2. De Omgevingsdienst kan optreden tegen muziekoverlast na sluitingstijd.
-
Waar kan ik een klacht over terrasbezoekers van een horecabedrijf indienen of een klacht over vetrekkende gasten na sluitingstijd?
In eerste instantie maakt u uw klacht bekend bij de ondernemer. Helpt dit niet, dan kunt u uw klacht bij de gemeente indienen. Zij gaan over de terrasvergunning en de voorwaarden die hiervoor gelden. Als de ondernemer niets doet tegen verstoring van de openbare orde door zijn gasten, kan dat gevolgen hebben voor zijn drank- en horecavergunning.
-
Waar meld ik geluidoverlast van mijn buren?
De Omgevingsdienst is alleen bevoegd om klachten aan te nemen over bedrijven die onder de Wet milieubeheer vallen. Het is raadzaam om allereerst in gesprek te gaan met uw buren. Neem anders contact op met de verhuurder, de politie of de gemeente.
-
Waar moet ik zijn als ik geluidoverlast heb door vliegtuiglawaai?
Vragen en klachten over vliegverkeer van Schiphol kunt u melden bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), 24/7 bereikbaar op 020-6015555. BAS registreert klachten, maar kan zelf geen actie ondernemen. De verzamelde klachten worden ieder kwartaal besproken in de Omgevingsraad Schiphol (ORS).
-
Waar kan ik geluidoverlast door verkeerslawaai melden?
Als u last heeft van verkeerslawaai, kunt u contact opnemen met uw gemeente. Als u last heeft van geluidhinder van een weg, dan kunt u dat aangeven bij de beheerder van die weg.